SHOLLU 'ALAN NABI MUHAMMAD

Subhanalloh, Lebih Dari 500.000 Umat Islam Hadiri Selawat Perdana Putrajaya 1435 H


Selawat Perdana 1435 H: Malam Cinta Allah dan Rasul sukses digelar di Dataran Masjid Putra, Presint 1, Putrajaya, Malaysia. Tercatat lebih dari 500.000 muslimin hadir menggetarkan bumi Malaysia dengan lantunan qashidah dan sholawat yang begitu indah. Lantunan sholawat memuji Rasulullah SAW ini dipimpin oleh ulama Nusantara yaitu Habib Syech bin Abdul Qadir Assegaf dan Habib Ali Zainal Abidin Al-Hamid.
Habib Syech bin Abdul Qadir Assegaf adalah pengasuh Majelis Ahbaabul Musthofa dari Solo Indonesia sedangkan Habib Ali Zainal Abidin Al-Hamid merupakan pengasuh Majlis Ta’lim Darul Murtadza dari Kuala Lumpur Malaysia. Keduanya hadir dalam gelaran akbar sholawat perdana di dataran Masjid Putra, Putrajaya bersama para habaib dan alim ulama serta kaum muslimin wal muslimat.
Sholawat akbar yang mengambil tema ‘Kesatuan, Perpaduan, dan Persaudaraan” juga dihadiri oleh beberapa pejabat tinggi negara Malaysia seperti Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Najib Tun Razak dan isteri, Datin Seri Rosmah Mansor. Turut hadir pula Menteri Wilayah Persekutuan, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor; Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom dan Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Ahmad Maslan.
Najib Tun Razak, Habib Syech bin Abdul Qadir Assegaf, dan Habib Ali Zaenal Abidin Al-Hamid pada Majlis Selawat Perdana 'Malam Cinta Allah dan Rasul' yang bertemakan Kesatuan, Perpaduan dan Persaudaraan di Dataran Masjid Putra, Presint 1 di Putrajaya, 22 Maret 2014
Najib Tun Razak, Habib Syech bin Abdul Qadir Assegaf, dan Habib Ali Zaenal Abidin Al-Hamid pada Majlis Selawat Perdana 'Malam Cinta Allah dan Rasul' yang bertemakan Kesatuan, Perpaduan dan Persaudaraan di Dataran Masjid Putra, Presint 1 di Putrajaya, 22 Maret 2014
Acara yang berlangsung sekitar 4 jam itu dimulai dengan pembacaan alunan dzikir pada jam 6.45 petang waktu Malaysia yang kemudian dilanjutkan shalat Maghrib berjamaah serta bacaan Al-Quran. Lalu diteruskan dengan tadzkirah agama oleh finalis program realiti TV Pencetus Ummah sampai shalat Isya’ berjama’ah.
Rata-rata pengunjung acara Selawat Perdana Malam Cinta Allah dan Rasul 1435H berharap agar even akbar seperti ini dapat diadakan lebih sering lagi minimal sebulan sekali. Pegawai Takaful, Ahmad Syawal Nizam Awaludin, 32, mengatakan acara tersebut tidak saja dapat mengembalikan rasa cinta kepada Allah SWT dan Nabi Muhammad SAW, tetapi dapat lebih merapatkan lagi silaturahim antara umat Islam di negaranya.
Pegawai Persatuan Bantuan Perubatan Malaysia (Mercy Malaysia), Muhammad Faris Syahmi, 24, juga mengatakan rakyat sangat ‘dahaga’ atas majelis-majelis agama seperti ini, lebih-lebih lagi yang berbentuk qasidah. Sementara itu, seorang guru, Fuziah Mahmood, 53, mengungkapkan dengan adanya majelis ini dapat menunjukan kepada dunia bahwa umat Islam di negaranya senantiasa bersatu padu dan tidak mudah dipecah belah oleh kelompok luar.
“Kita boleh lihat ribuan umat Islam yang datang, tidak kira tua atau muda, tidak kira berpangkat tinggi atau tidak, di sini kita semua bersatu memperhambakan diri kepada Allah SWT dan berselawat ke atas Nabi SAW,” kata Fuziah Mahmood

0 Komentar untuk "Subhanalloh, Lebih Dari 500.000 Umat Islam Hadiri Selawat Perdana Putrajaya 1435 H"

Back To Top